معرفی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

جامعه روابط عمومی کشور پس از ۵۵ سال با برگزاری این کنفرانس ، گام های مهم و مملوسی در راستای آگاهی کارشناسان و دانشجویان از روند جهانی شدن روابط عمومی و موقعیت فعلی آن در کشورهای پیشرفته ، تحقیقات و آخرین تحولات در این زمینه، ایجاد بستری مناسب برای ارایه توانمدی های روابط عمومی کشور و تجلی استعدادها و ایجاد تعامل و برقراری ارتباطی دو سویه و پویا میان متخصصان داخلی و متخصصان تراز اول روابط عمومی در جهان برداشته است.

کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران از سال ۱۳۸۳ توسط موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار می شود. در حال حاضر کنفرانس بین المللی روابط عمومی سرآغاز خیزش، رنسانس و شکوفایی بسیاری از جریان های فکری روابط عمومی و مبتکر و پیشگام ارتباطات بین المللی در ایران است که پس از چهارده سال تلاش بی وفقه بسترهای مهمی برای اعتلای روابط عمومی ایران فراهم نموده است و به شاغلان این حوزه کمک کرده است که درک عمیق تری از وضع و وزن امرور صنعت روابط عمومی در جهان داشته باشند و برای آنها پلی ساخته که فرصت های جدیدی بدست آورند.

ماموریت کنفرانس
کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به عنوان یک محصول علمی و فرهنگی، بقاء‌ خود را بر نوآوری و تغییر بنا نموده است. بدین منظور ساختار، محتوا و نوع اجرای کنفرانس با هدف افزایش اثربخشی و کارایی نسبت به محیط انعطاف نشان می دهد.

کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مرکز تبادل و تعامل اندیشه و مجمعی برای هم افزایی فکری بوده و به دنبال ایجاد فرصتی برای ارائه راه کارهای عملی است. هدف کنفرانس، گردآوری استادان، محققان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی برای توسعه دانش علمی و عملی هنرهشتم و درک واقعی تحولات جهانی و ملی برای توسعه روابط عمومی در سازمانهای دولتی و خصوصی است و تلاش دارد فرصتی را فراهم آورد تا تبادل اندیشه و تولید فکر میان صدها نفر از صاحبنظران روابط عمومی با کارشناسان و مدیران این حوزه صورت پذیرد.

ویژگی های کنفرانس
وقتی سخن از انسان و خدمت به اشرف مخلوقات به میان می آید، بلادرنگ مفاهیم متعالی و آرمانی به ذهن متبادر می شود که همسویی عمیقی با فلسفه و ماهیت وجودی نهاد روابط عمومی دارد. مردمداری و نکوداشت خلق و حظ وافر نهفته در دست گیری و رشد انسانها در حوزه های مختلف، منبعث از حرکت رو به تکاملی است که از گیرندگان و دریافت کنندگان پیام وحی آغاز و تداوم آن با تولید کنندگان پیامهای عصر حاضر در جوامع بشری دنبال می شود؛ راهی دشوار که به کمک ابزارها و فنون جدید می توان با تاسی از بزرگان آسمانی و غیرآسمانی، خدمت به انسانها را تلالویی دیگر بخشید.

در کمیته علمی کنفرانس که از ارکان مهم و حیاتی بشمار می رود، دانشگاههایی همچون دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، صداوسیما، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه سوره و دانشگاه امام صادق (ع) که سرآمدان آسمان بلند علم و دانش کشور هستند با عضویت روسا و مدیران دانشکده ها و گروههای ارتباطات، برگ زرینی را بر اوراق گران مایه کنفرانس افزودند.

این کنفرانس که از سال ۱۳۸۳ با حضور بیش از ۵۷۰۰ نفر از مقامات بلند پایه کشور، مدیران ارشد وزارتخانه ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استادان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمانهای دولتی و خصوصی، استادان دانشگاهها و مراکز علمی و میهمانان داخلی و خارجی برگزار شده است، در سالهای آینده، بالنده تر، با شکوه تر و گسترده تر از هر سال در جهت علمی تر و کاربردی تر ساختن روابط عمومی در کشور برگزار گردید.

شرکت فعال و حضور چشمگیر کارگزاران روابط عمومی در کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، نمایانگر تداوم پویایی و اهمیت جایگاه روابط عمومی و گسترش فعالیت های این صنعت و توسعه دامنه بکارگیری امکانات فناوری در عرصه های مختلف روابط عمومی است. ارتقای سطح کیفی مقالات و حضور فعال اساتید و دانشگاه های معتبر کشور در کنار حضور فعال مدیران و کارشناسان روابط عمومی از نکات بارز و قابل توجه کنفرانس بین المللی روابط عمومی است. این میزان حضور در هفت سال گدشته با وجود تمامی دشواری ها کمتر قابل پیش بینی بود.

نظرات مثبت و منفی اغلب شرکت کنندگان خود بیانگر رشد کیفی برنامه های کنفرانس است و در عین حال از کاستی ها و کمبودهای برنامه و انتقاداتی که مدنظر داشتند با علاقمندی صحبت می کردند. بارزترین بازخورهای مثبت به ارتقای سطح کیفی مقالات، افزایش پانل های تخصصی، سطح کیفی سخنرانان مدعو، گسترش فضای نقادی و پرسش و پاسخ و بهبود کیفی اجرایی آن مربوط است. در کنار بهبود کیفی مقالات ارایه شده، انتقاداتی نیز به محتوای برخی مقالات ارایه شده از سوی حاضرین وارد گردید که ضرورت اعمال حساسیت بیشتر در کنفرانس های آینده را گوشزد می نمود.

برخی نیز از ضرورت توجه به مواردی که در این کنفرانس دیده نشده و یا کم توجه شده بود ابراز نارضایتی می کردند. به عنوان مثال پانل های موضوعات کاربردی بیشتری را درخواست می نمودند و یا علاقمند بودند که موضوعات خاصی که در این کنفرانس دیده نشده بود مطرح شوند. در کنفرانس هفتم این موضوع مورد توجه برگزارکنندگان قرار گرفت.

در عین حال به طور طبیعی اختلاف سلیقه ها هم جلب نظر می نمود. به این ترتیب که برخی سخنرانان که به شدت مورد توجه تشویق قرار می گرفتند، از نظر گروهی دیگر از شرکت کنندگان در اولویت های پایین تری ارزیابی می گردید. همین اتفاق در مورد سایرین هم مصداق داشت.

یکی از فرصت های ارزنده کنفرانس، بهره گیری از نقطه نظرات و پیشنهادات سازنده ای است که با علاقمندی ازسوی شرکت کنندگان ارایه گردید. مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمان ها و نهادها و به ویژه اساتید و دانشجویان پرتلاش کشور برگزار کنندگان را با موجی از نقطه نظرات ارزشمند خود مواجه ساختند. هرچند که برخی از آنها در نظر اول و حداقل کوتاه مدت خارج از توان این کنفرانس به نظر می رسید ولی بسیاری از آنها برای ارزیابی و استفاده در آینده ثبت گردید.

برخی روسای جمهور، روسای مجلس، نمایندگان مجلس، وزراء، مشاورین رییس جمهور، روسای سازمانها، مدیران عامل بانکها و شهرداران پایتخت، با حضور خود، این کنفرانس را مورد عنایت قرار دادند.

برخی از دستاوردهای کنفرانس امسال
– دریافت اولین و آخرین اعتبارنامه بین المللی متخصصان روابط عمومی در ایران (تا سال ۱۳۹۷)
– انتشار فصلنامه “کارگزار روابط عمومی”
– پایه گزاری “انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی” به عنوان مبدع و هیئت موسس و هئیت مدیره این انجمن
– برگزاری و مشارکت در برگزاری اولین و دومین “کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی” در مالزی و ایران
– دریافت نخستین و آخرین “جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی” از دست نخست وزیر مالزی
– پایه گذاری نخستین انتشارات تخصصی روابط عمومی در ایران
– انعقاد تفاهم نامه با کمپانی گلوبال تائیتیم (ترکیه)
– انعقاد تفاهم نامه با موسسه روابط عمومی مالزی
– انعقاد تفاهم نامه با انجمن روابط عمومی اندونزی
– انعقاد تفاهم نامه با آکادمی بازاریابی کره جنوبی
– برگزاری هفت دوره آموزشی روابط عمومی در مالزی
– برگزاری نخستین “نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای روابط عمومی ایران”در مجلس شورای اسلامی
– پایه گذاری شبکه ای ازخدمات متنوع و موثر در حوزه روابط عمومی
– راه‌اندازی نخستین “شبکه اطلاع‌رسانی روابط عمومی ایران” شارا: www.shara.ir
– تهیه، تنظیم و انتشار نخستین «سرود روابط عمومی» در ایران
– مدیریت ترجمه و انتشار دایره المعارف روابط عمومی در دو جلد نفیس
– مدیریت ترجمه و انتشار نخستین فرهنگ جامع روابط عمومی در ایران
– بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران (۱۳۸۳)
– برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی/ ۱۸
آذر ۱۳۹۱
– راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران به عنوان تنها سایت دو زبانه روابط عمومی در ایران (ICPR)
– برگزاری نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط عمومی ایران
– برگزاری نخستین همایش بین‌المللی روابط عمومی دو (PR 0.2)
– برگزاری نخستین همایش زن و روابط عمومی/ ۱۷مهرماه ۱۳۹۲
– برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری/ ۲۵مردادماه ۱۳۹۴
– پیشنهاد و بنیانگذاری “نشان عالی روابط عمومی” و برگزاری چهار دوره آن در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی ایران
– انتشار نخستین تمبر روابط عمومی در ایران (۱۳۸۳)
– انتشار کتاب «استانداردهای روابط عمومی»/۱۳۹۲و جلد دوم در سال ۱۳۹۴ و جلد سوم ۱۳۹۶٫
– ارایه نخستین گواهی‌نامه بین‌المللی روابط عمومی به شرکت‌کنندگان اولین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی در ایران (۱۳۸۳)
– برگزاری چهار دوره همایش و جشن روابط عمومی در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی/۱۳۹۲
– برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومی در جهان در ایران
– برگزاری پانزده دوره کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۷)
– برگزاری نخستین رخداد روابط عمومی ایران (۱۵ شهریور ۱۳۹۵)
– برگزاری دومین رخداد روابط عمومی ایران (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷)
– انجام بیش از ۸۰ پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای
– انتشار بیش از ۸۰ عنوان کتاب علمی
– برگزاری بیش از ۱۰۰ عنوان کارگاه آموزشی
– مدیریت بیش از ۲۰ واحد روابط‌عمومی و…