اینفوگرافیک چیست؟

احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) است. حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به‎وسیله قوه بینایی صورت می‌گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینجاست که اینفوگرافیک‌ها به کمک ما می‌آیند.

اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که
هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.

به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.
venn-information-graphic

واژه‌شناسی

واژه اینفوگرافیک (infographic) کوتاه شده عبارت information graphic است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی«اطلاع‌نگاشت» را برای معادل فارسی آن برگزیده است. البته ممکن است عباراتی چون گرافیک اطلاع‌رسان، داده نما، اینفوگرافی، اینفوگراف و … در سایر رسانه‌ها دیده شود.
دیداری‌سازی داده‌ها یا Data visualization از دیگر عباراتی است که اغلب در کنار اینفوگرافیک‌ها به‌کاربرده می‌شود. دیداری‌سازی داده‌ها در حقیقت به تصویر درآوردن داده‌ها و مقادیر اندازه‌گیری شده عددی با استفاده از نقشه‌ها، سلسله‌مراتب، شبکه‌ها سری‌های زمانی و انواع نمودارها است.

 

تاریخچه اینفوگرافیک‎ها
اولین نمونه‌های اینفوگرافیک‌ها به اواخر عصر سنگ در غار شُوِه (Chauvet) در جنوب فرانسه باز می‌گردد که پیشینیان ما، پرتره‎هایی از حیوانات را بر روی دیواره غارها نقاشی کردند (٣٠,٠٠٠ سال قبل از میلاد)Chauvet-Lions-infographic

١٩٣٠ – ١٩۴٠ میلادی
زبان تصویری ایزوتایپ (Isotype) طلایه دار دوران مدرن بود. یک شیوه ارتباط بصری که توسط اتو نویرات (Otto Neurath)، فیلسوف اتریشی توسعه یافت و برای آموزش ایده‌ها و مفاهیم از آیکون و تصاویر از آن استفاده می‌شد.Otto-Neurath-isotype

١٩٧٠-١٩٩٠ میلادی

اینفوگرافیک ها به یک جریان اصلی و محبوب در میان نشریات تبدیل شدند. نشریاتی چون The Sunday Times, Time Magazine, USA Today از اینفوگرافیک ها برای ساده تر کردن اطلاعات و بالا بردن درک مسائل پیچیده استفاده کردند.usa-today_info

١٩٧۵ میلادی
ادوارد تافتی (Edward Tufte)، آماردان و مجسمه‌ساز اهل ایالات متحده آمریکا، پدر دیداری‌سازی داده‌ها به شیوه امروزی است. او با برگزاری چند سمینار و نگارش چند کتاب در زمینه طراحی اطلاعات (information design) از پیشگامان اینفوگرافیک‎ها و دیداری‌سازی داده‌ها است.Edward-Tufte

٢٠٠٠ تا امروز

با گسترش روز افزون اینترنت و رسانه‌های مجازی، اینفوگرافیک‌ها بصورت گسترده ای در فضای وب استفاده می‌شوند. استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای باعث شد تا اینفوگرافیک‌ها با سرعت بیشتر و تکنیک‌های گوناگونی طراحی شوند.2000-to-now-infographic

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند: ایستا (Static)، پویا (Dynamic)، تعاملی (Interactive) و فیزیکی (Physical).

اینفوگرافیک فیزیکی

اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه‎بعدی نشان داده می‎شود.

اینفوگرافیک تعاملی

اطلاعات معمولا در بستر وب و بنابر انتخاب کاربر به نمایش در می‎آید.

اینفوگرافیک پویا

اطلاعات در یک توالی خطی بصورت متحرک و انیمیشن ارائه می‎شوند.

اینفوگرافیک ایستا

کلیه اطلاعات در یک نگاه بصورت یک تصویر واحد نمایش داده می‎شوند.

کاربردهای اینفوگرافیک

استفاده از اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان حجم قابل توجهی از داده‌ها و اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی در قالب یک تصویر دریافت کند و آن را تا مدت‌ها در خاطر بسپارد. از اینفوگرافیک ها می‌توان در حوزه‌های گوناگونی بهره برد.

استفاده از اینفوگرافیک‌ها به عنوان ابزارهای رهگیری، رزومه یا سوابق افراد، گزارش‌ها و کاربرگ‌ها، خبر و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، معرفی و ارائه، یادگیری و آموزش تنها بخشی از کاربردهای آن‌ها است.

منبع: http://infographics.ir