تفاوت روابط عمومی دیجیتال و سنتی

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا پایه و اساس فعالیت در روابط عمومی سنتی و دیجیتال با هم فرق دارد؟آیکون بازاریابی دیجیتال

پاسخ ساده است.

روش همان روش قدیمی است؛ یعنی روابط عمومی همان فعالیت‌های گذشته مثل تولید خبر، بیانیه خبری، ارتباط با مخاطبان سازمان و… را انجام می‌دهد اما دامنه مخاطبان، به دلیل تحولات گسترده زیرساختی وسایل ارتباط جمعی و تنوع رفتار مخاطبان در استفاده از رسانه‌ها، تغییر پیدا کرده است.

روابط عمومی دیجیتال شامل تولید محتوا، ذخیره‌سازی و انتقال آن به صورت دیجیتال می‌شود. در این حالت، محتوا مانند روابط عمومی سنتی است اما دسترسی گسترده‌تر و قابلیت جستجو برای مطالب وجود دارد.

همچنین در روابط عمومی دیجیتال، ۲۴ ساعت ۷ روز هفته، مخاطب می‌تواند با سازمان در ارتباط باشد. نه لزوماً به این معنی که تعداد کارکنان روابط عمومی، سه شیفت در حال پاسخ به مشتری باشند، به این معنی که با ابزارهای مختلف، امکانی را برای مشتری ایجاد کنیم که بتواند پیامش را منتقل یا پاسخ سؤالش را از سایت، اپلیکیشن، سامانه پیام کوتاه و هر روش دیجیتال دیگر، دریافت کند.

یکی از بهترین فرصت‌هایی که دیجیتالی شدن فعالیت‌های روابط عمومی ایجاد می‌کند، امکان دریافت بازخورد و ارزیابی آن است. در روابط عمومی سنتی و زمانی‌که بیانه‌ها و تبلیغات در روزنامه‌ها منتشر می شد برای بررسی بازخورد و نتایج، ابزار و امکانات زیادی در اختیار نبود، اما در روابط عمومی دیجیتال ابزار بسیار مدرنی برای بررسی تأثیرگذاری تبلیغات وجود دارد و به راحتی می توان میزان بازدید، میزان تأثیرگذاری و اشتراک گذاری پیام را به دست آورد. (شکرخواه/ «روابط عمومی دیجیتال چیست؟»

منبع: همشهری آنلاین