مرجعیت رسانه‌ای در ایران از رسانه‌های داخلی به رسانه‌های خارجی تغییر کرده

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، رسانه‌های داخلی ایران را «وابسته» خواند و گفت که مرجعیت رسانه‌ای از رسانه داخلی به رسانه خارجی تغییر کرده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران،رسانه‌های داخلی ایران را «وابسته» خواند و گفت که مرجعیت رسانه‌ای از رسانه داخلی به رسانه خارجی تغییر کرده است.

حمیدرضا ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تیراژ روزانه تمامی روزنامه ها در ایران را ۷۰۰ هزار نسخه اعلام کرد.

او بیشتر رسانه‌های داخلی ایران را «وابسته» دانست که یا مستقیم به دولت وابسته هستند یا غیرمستقیم از دولت ارتزاق می‌کنند و گفت: از رسانه دولتی چیزی بیرون نمی‌زند.مدیر کل دفتر وزارت ارشاد

به گفته ضیایی‌پرور در میان روزنامه‌های چاپی ایران، همشهری، ایران و جام جم که به ترتیب به شهرداری تهران، دولت جمهوری اسلامی و صدا و سیما وابسته هستند، بیشترین تیراژ را دارند.

پیش از این انصاف‌نیوز در گزارشی، تیراژ روزنامه همشهری را کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار نسخه گزارش کرده بود که نیمی از آن «برگشت می‌خورد».

ضیایی‌پرور با بیان اینکه «رسانه و رسانه‌نگار جایگزین حزب شده است»، گفت که روزنامه‌نگاری تحقیقی در رسانه وابسته رخ نمی‌دهد.

به گفته او در این وضعیت «مرجعیت رسانه‌ای در ایران از رسانه‌های داخلی به رسانه‌های خارجی تغییر کرده» و «فضای مجازی به رسانه غالب» تبدیل شده است.

ضیایی‌پرور بدون بیان جزئیات، گفت که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ «نخبگان سیاسی، فکری و سرمایه‌ای مخاطب رسانه‌های خارجی هستند و رسانه طبقه متوسط فضای مجازی است».

او «طبقات پائین‌دستی» را که «ماهواره هم دارند» تنها مخاطبان رسانه‌های داخلی دانست.

تلگرام، اینستاگرام و توئیتر؛ رسانه محبوب
ضیایی‌پرور ضریب دسترسی به اینترنت در ایران را «۶۰ درصد مردم» اعلام کرد. به گفته او ۵۵ میلیون تن به اینترنت دسترسی دارند و از این تعداد ۴۰ تا ۴۵ میلیون تن از تلگرام استفاده می‌کنند.

اقبال عمومی به تلگرام و شمار بالای کاربران این پیام‌رسان اینترنتی طی سال‌های اخیر موجب آن شد که مقام‌های ایران برای فیلترینگ این پیام رسان اقدام کنند و کاربران تلگرام را تهدید و به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ترغیب کنند. این سیاست اما تا به حال پاسخ نداده و تلگرام همچنان یکی از پرکاربردترین پیام‌رسان‌ها در ایران به شمار می‌رود.

ضیایی‌پرور اینستاگرام و توئیتر را دیگر شبکه‌های اجتماعی پرکاربر در ایران برشمرد. او اما آمار دقیقی از کاربران اینستاگرام بیان نکرد وکاربران شبکه اجتماعی توئیتر را ۱۰ میلیون تن اعلام کرد.

به گفته او، اکثرا افراد فعال در حوزه سیاسی در توئیتر حضور دارند و این شبکه اجتماعی «رسانه گروه نخبگانی است که گروه مرجع نیز هستند».

شبکه اجتماعی توییتر هم در ایران به رغم عضویت بسیاری از مقام‌های سیاسی و مذهبی در آن، همچنان فیلتر است. تا به حال مسئولین دولتی چندین بار رفع فیلتر از این شبکه اجتماعی را وعده کردند، اما هنوز اقدام عملی برای این کار صورت نگرفته است.