سئو (SEO) چیست و چه کاربردی دارد؟

فرض کنید یک سایت داریم و می خواهیم تعداد بازدیدکنندگان آن را افزایش دهیم. بیایید به این سوال مهم فکر کنیم:

بازدیدکنندگان از میان چند ده هزار سایت ایرانی، چطور باید سایت ما را پیدا کنند؟

چند راه وجود دارد: تبلیغات در تلویزیون، بیلبورد، سایت های پرطرفدار و یا استفاده از موتورهای جستجو.

هر کدام از این روش های بازاریابی مزایا و معایبی دارد که باید متناسب با شرایط کسب و کار اینترنتی خود آنها را انتخاب کنید.

در این مقاله با سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، به عنوان یکی از روش های موثر بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی آشنا می شویم.

ایده کلی بازاریابی با موتورهای جستجو این است که مردم را از طریق جستجو هایشان به سایت خود هدایت کنید.

روزانه حدود ۴ میلیارد جستجو در گوگل در دنیا انجام می شود. بیش ازپنجاه درصد از همه بازدیدها در اینترنت از طریق همین جستجوها شکل می گیرد. یعنی روزی ۲ میلیارد بازدید!

فرض کنید کاربران ایرانی روزانه ۱۰۰ میلیون صفحه وب را بازدید کنند. طبق آمار بیش از ۵۰ میلیون این بازدیدها از طریق جستجو انجام می شود. حالا اگر بتوانید کاری کنید که در نتایج این جستجوها دیده شوید، می توانید امیدوار باشید که تعدادی از این کاربران روی لینک سایت تان کلیک کنند و وارد سایت شوند.

به این فرآیند، سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو می گوییم. به زبان ساده تر، یعنی کاری کنیم که سایت مان شایستگی حضور در نتایج جستجو را پیدا کند.

آیا صرف قرار گرفتن در نتایج جستجو کافی است؟

قطعاً کافی نیست. گوگل در هر جستجو، هزاران و گاهی میلیون ها صفحه را به کاربران نشان می دهد، اینکه کجای این لیست قرار بگیریم قطعاً خیلی مهم است.

یک آمار جالب دیگر

کاربران در هنگام مواجهه با نتایج جستجو، ۹۰ درصدشان فقط صفحه اول (۱۰ سایت اول) را بررسی می کنند. (دقت کنید، ۹۰ درصد!) و ۷۵ درصدشان فقط روی ۵ نتیجه اول کلیک می کنند، اگر کارشان راه افتاد دیگر به بقیه نتایج کاری ندارند.

بنابراین فقط با احتمال ۳۰ درصد ممکن است به ۵ نتیجه بعدی ( از رتبه ۶ تا ۱۰) هم نگاهی بیندازند و احتمال اینکه نتایج صفحه دوم دیده شود فقط ۱۰ درصد است. پس رقابت بر سر صفحه اول است و رقابت شدیدتر بر سر ۵ رتبه اول.

نکته جالب اینجاست، که رتبه اول به تنهایی ۴۰ درصد همه کلیک ها را به خود اختصاص میدهد. یعنی مثلاً از هر هزار نفری که سرچ می کنند، ۴۰۰ نفرشان فقط نتیجه اول را می بینند.

بسیار خوب، پس تا اینجا یاد گرفتیم که برای جذب بازدیدکننده، یکی از موثرترین روش ها، سئو است؛ یعنی تلاش برای کسب رتبه ای در صفحه اول.

 نکته: اگر اصول و تکنیک های سئو را به درستی پیاده کنیم، می توانیم با صرف هزینه ای کم، به نتایج دلخواه برسیم. البته کم هزینه بودن سئو به معنی کم زحمت بودن آن نیست!

دو سوال بسیار مهم:

  • آیا سایت ما همه جا و در همه چیز باید در صفحه اول باشد؟

خیر، رسیدن به این هدف اصلاً نه ممکن است و نه منطقی.

حوزه کاری سایت ما مشخص است و تعدادی رقیب دارید. هدف این است که دربین سایت های رقیب جایگاه بالاتری داشته باشیم. این هدف فقط برای بعضی عبارت های جستجو ممکن است و من باید روی بهترین عبارت های متناسب با کار خودم (کلمات کلیدی) تمرکز کنم.

  • آیا همه هدف سئو همین است؟ رسیدن به صفحه اول و رتبه های بالا؟

نتیجه سئو دقیقاً همین است، اما هدف اصلی سئو برای یک کسب و کار اینترنتی اینها است:

  • قرارگرفتن در رتبه های بالا در نتایج جستجو
  • آمدن بازدیدکننده به سایت با کلیک کاربر روی لینک سایت ما
  • ارایه خدمت یا فروش محصول به آنها
  • و نهایتاً کسب درآمد از این بازدیدها

در واقع، در نهایت می خواهیم سایت مان به درآمدزایی برسد. و چون کسب درآمد در سایت فقط با آمدن بازدیدکننده شدنی است، باید کاری کنیم که بازدید کننده بیشتری به سایت ما بیاید. بنابراین هدف سئو، نهایتا افزایش بازدید سایت برای کسب درآمد بیشتر است.

 علاوه بر سئو، روش های جذب بازدید دیگری هم وجود دارد:

تبلیغات کلیکی در گوگل (Adwords)، تبلیغات بنری در سایت های پربازدید، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا از جمله این روش ها است که در آینده درباره هر کدام حرف خواهیم زد.

 آیا با قرار گرفتن در صفحه اول و حتی رتبه اول نتایج، باید انتظار بازدیده کننده داشته باشیم؟

این سوال را بهتر است این طور طرح کنیم: من در کلمه X رتبه اول را دارم، آیا این کافی است؟

جواب: بستگی دارد آیا کاربرانی هستند که کلمه X را جستجو می کنند. شاید تقاضا برای جستجوی عبارت X آنقدر زیاد نباشد، یا اینکه اصلاً کاربران چیز دیگری تایپ می کنند و من روی کلمه دیگری تمرکز کردم.

مثالی میزنم: سایتی روی کلمه اینترنت تمرکز کرده و دوست دارد با جستجوی کلمه اینترنت در رتبه های بالا باشد و سایتی دیگر همین هدف را برای عبارت کسب و کار اینترنتی. به نظر شما کدام یک بهتر است؟

اگر سایت ما صرفاً علمی آموزشی است کلمه اینترنت بهتر است، چون معمولاً کسی این کلمه را در گوگل جستجو می کند که نمی داند اینترنت چیست (!) و یا اینکه دنبال یک تعریف علمی از اینترنت است.

اما برای یک سایت تجاری که کارش فروش محصولی آموزشی درباره راه اندازی کسب و کار اینترنتی است، قطعاً عبارت دوم بهتر است.

نکته: این که روی چه کلماتی تمرکز کنیم، در درس روش تحقیق کلمات کلیدی به صورت کامل توضیح داده شده است.

سئو چطور باعث می شود ما در رتبه های بالا قرار بگیریم؟

اصلاً سئو چطور کار می کند؟

سازوکار سئو به صورت خلاصه این است: با انجام یک سری اقدامات مشخص و مستمر  و رعایت یک سری نکات، گوگل سایت ما را در برخی عبارت های جستجو در صفحه اول نتایج جستجو قرار می دهد.

این توضیح دو نکته مهم دارد:

  • قرار گرفتن در رتبه های بالا، نیازمند اقداماتی مشخص است و به خودی خود نباید انتظار نتیجه داشت.
  • این اقدامات باید مستمر و ادامه دار باشد. سئو تزریق آمپول تقویتی نیست، بلکه ورزش کردن است!

 

ملاک ما برای رتبه بندی در سئو، نتایج گوگل است. هر چند علاوه بر گوگل، موتورهای جستجوی دیگر مانند یاهو، بینگ و غیره هم وجود دارد، اما گوگل در این حوزه با فاصله بسیار زیاد پیشتاز است و در بسیاری از کشورها از جمله ایران، به جز گوگل تقریباً موتور جستجوی دیگری استفاده نمی شود.